Tillbaka till nyheterna
december 30, 2015 Nyheter

Reflektioner från Bank 2.0.

”Be mobile or be out of business” – klyscha eller sanning?

Bankerna i de nordiska länderna har länge varit pionärer inom IT-branschen. De började sin resa på 50- och 60 talet då de började bygga sina egna datoriserade system,  som idag kallas ålderdomliga system.

På 90-talet utvecklade bankerna deras internetbanker och fortsatte utvecklingen med några tilläggstjänster och erbjudanden. Majoriteten av bankkunderna var dock nöjda med att betala deras månatliga räkningar, kontrollera saldo och möjligen investera pengar i aktier och fonder via en vanlig PC. Bankerna var också nöjda – till en början. De märkte nämligen rätt så snabbt att bankkontoren stod tomma då en vanlig bankkund inte längre behövde besöka ett kontor på långa perioder.

Nu, ett antal år senare har sociala medier ytterligare kommit att förändra bankkundernas mobila beteende.

Bankerna är inte längre de som driver kundernas behov eller beteenden och bankerna behöver istället anpassa sig till både facebook och appar, men på ett säkert sätt.

Betalningar byter form, och ”generation Y” är van att sköta sina personliga ärenden mobilt, via smartphones (Iphone/android). Bankerna behöver nu utveckla sitt erbjudande utgående från kundernas nya mobila beteende.

Detta och mycket mer diskuterades på Bank 2.0 i Stockholm den 16 november.

Förutom Crosskey fanns ett stort antal övriga företag på plats för att diskutera utmaningar, presentera nya lösningar, spana in de de senaste trenderna och givetvis knyta nya kontakter.

Under mässan pratade Björn Tennström, Head of Sales på Crosskey om ”betalkort på nya sätt – användarbeteenden och innovation”. Presentationen grundade sig på en marknadsundersökning som Crosskey gjort om kortanvändningen på den svenska och finska marknaden.

Mer information om undersökning publiceras inom kort på vår hemsida, så glöm inte att besöka oss på www.crosskey.fi.

Share to Facebook Share to Twitter Share to Twitter